fredag 16 maj 2014

Den Levande - Anna Starobinets





En global katastrof som kallas Stora reduktionen har fixerat antalet människor som lever på jorden till exakt 3 miljarder. Det finns inte längre någon död, bara en kort paus eller »fem sekunder mörker«, varpå individen återföds med en inkod som innehåller informationen om alla tidigare inkarnationer. Människorna är bara partiklar av en sammansatt organism, Den levande, och alla är uppkopplade direkt från hjärnan till det sociala nätverket Socio, där familjen och nationen inte har någon som helst betydelse. Samhället är globalt och alla känsloyttringar mellan föräldrar och barn förkastas som avvikande beteende.

En dag föds »Zero«, en individ utan inkod. Den levandes antal ökar med en och den globala harmonin är hotad. tillsammans med några oliktänkande placeras Zero på ett korrektionshem. Men vem är denne Zero? Och kommer Den levande att gå under i en ny reduktion?


Titel: Den levande
Författare: Anna Starobinets
Antal sidor: 387
Favorit karaktär: Kleo
Språk: Svenska
OrginalspråkRyska
Första mening: Välkommen till den globala historiska databasen "Renässans".

Den här liknar väldigt mycket 1984. Samma typ av bok. Jag får samma typ av känsla. Dessutom är de båda lika tråkiga, men intressanta.
För det är precis vad denna boken var; tråkig men intressant. Med tråkig menar jag långtråkig. Jag förstod inte jättemycket... Det var svårt att förstå socio, men den var intressant. En mycket intressant bild av framtiden och världen och det sociala nätverket. Det satte igång många tankar, så att säga.
Jag valde Kleo som favorit karaktär eftersom.. Tja... Jag vet inte riktigt. Hon visade hur socio-människan fungerar, tror jag. Och sedan verkade hon verklig på något sett... Det är svårt att förklara.
Handlingen då? Ja, som sagt förstod jag inte så mycket... Hehe... I alla fall inte i slutet... Men den var bra ändå. Jag ville veta vad som hände i slutet. 
Nu ska jag läsa Trollkaralen från Övärlden. Troligtvis blir det nästa recension.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar