tisdag 1 april 2014

Coraline - Neil Gaiman



Coraline upptäckte dörren kort efter att de hade flyttat in i huset.
På andra sidan dörren hittade hon ett annat hus som är kusligt likt hennes eget (fast bättre). Allt i den andra världen verkar underbart. Till en början. Maten är bättre än hemma, leksakerna är levande, och ingen tjatar på henne.Men där i den andra världen finns en andra mamma och en andra pappa, och de vill aldrig mer släppa henne tillbaka till den verkliga världen och till hennes verkliga, irriterande mamma och pappa.Coraline behöver allt sitt mod och all sin klipskhet för att rädda sig ur den andra mammans grepp. Till sin hjälp har hon en sten med hål i och en högdragen svart katt från den verkliga världen som kan tala i den andra världen.





Titel: Caroline
Författare: Neil Gaiman 
Sidor: 156
Språk: Svenska
Favorit karaktärer: Katten, fröken Spink och Kraft.
Första mening: Coraline upptäckte dörren när de just hade flyttat in i huset.






Jag fick den här boken i "operationspresent". Det var en bra present, jag älskar filmen och har tänkt på att läsa den. Om jag inte fått boken hade jag nog aldrig läst den, men jag är glad att jag gjorde det. Den var bra, eller själva idén är bra och det finns små guldkorn, men den lever inte riktigt upp till lovorden på baksidan... ("...får håret att resa sig", "ett mästerverk"). Den är väl egentligen för lite yngre barn, men jag gillade ju filmen (som skiljer sig otroligt mycket från boken)


så jag tänkte att boken nog också var bra. Jag blev inte det minsta rädd och den var rent ut sagt ganska dåligt skriven... Språket var väl bra, men den var alldeles för tunn och hade för lite detaljer. Den var på samma gång som den var för kort alldeles för lång. Flera bitar var onödiga och en massa hade behövt fyllas ut lite. Kanske att om jag läst den på engelska att den varit bättre.

Jag gillade stämningen och karaktärerna riktigt mycket dock. Alla i huset och hela Coralines familj (och den andra familjen) var underbara! Realistiska, men roliga och unika samtidigt som man verkligen kunde känna empati för dem (okej, kanske inte den andra mamman då...). Jag tyckte om katten väldigt väldigt mycket. Den påminde om Filurkatten i Alice i Underlandet. Även om karaktärerna var bra var boken kanske lite för kort för att verkligen lära känna alla... 

Idén med Coralines andra föräldrar och att det finns "andra" av alla i huset är verkligen intressant. Knappögonen är coola, men jag hade verkligen velat ha mer beskrivet kring den andra världen mer. Det kändes som om det saknades. Dessutom var inte huvudkaraktären - Coraline - den bästa jag någonsin läst om. Hon var yngre än i filmen (det spelade inge roll för varför hon inte var så bra) och man förstod inte alltid varför hon gjorde saker. Jag ville ha mer förklaringar. Hela boken skriker egentligen efter mer text och detaljer som inte finns.





Här är lite bilder från filmen Coraline (som är väldigt bra och mycket sevärd enligt mig!):






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar