onsdag 2 april 2014

The Diviners - Libba Bray



Andra omslag....


Evie O'Neill has been exiled from her boring old hometown and shipped off to the bustling streets of New York City - and she is pos-i-tute-ly ecstatic. The only catch is that she has to live with her uncle Will and his unhealthy obsession with the occult. But when the police find a murdered girl branded with a cryptic symbol and Will is called to the scene, Evie realizes she could help catch a killer.

As Evie jumps headlong into a dance with a murderer, other story's unfold in the city that never sleeps. A young man named Memphis is caught between two worlds. A chorus girl named Theta is running from her past. A student named Jericho hides a shocking secret. And unknown to all, something dark and evil has awakened...


Titel: The Diviners
Författare: Libba Bray
Sidor: 578
Språk: Engelska
Bästa karaktärer: Jericho, Henry, Sam, Mabel och Theta.
Första mening: In a town house at a fashionable address on Manhattan's Upper East Side, every lamp blazes.

Som jag sagt beställde jag denna bok på Bokus. Den är på engelska och jag läser alltid väldigt mycket långsammare på engelska. Därför tog det drygt en vecka att läsa ut den... Men det var det värt för den var väldigt jättebra! Ett helt underbart språk! Flera bra karaktärer och en mycket spännande historia. Jag älskar tiden (1926) och idén om Diviners (människor med övernaturliga krafter). Det egentliga enda minuset var väl att en massa saker man trodde skulle hända inte hände, men jag har en känsla av att allt det där kommer i del två (Lair of Dreams) som ännu inte kommit ut. Mot slutet handlade den dessutom inte så mycket om de andra karaktärerna, nästan bara om Evie, och det var synd. Jag hade velat att allihopa mötts och bekämpat SPOILER PÅ NAMN tillsammans... Det hände aldrig, det var bara Evie som var med om själva det stora "äventyret" och det var en liten besvikelse... Men som sagt; fantastiskt språk, fantastiska karaktärer, handling och beskrivningar. Dessutom har Libba Bray en otroligt bra förmåga att obemärkt byta perspektiv från en karaktär till en annan mitt i kapitlet eller mitt i ett stycke. 

Den här boken blir man besatt av! Inte med en gång, men ungefär i mitten. Det är mitten och början som är bäst. (Mest mitten, vilken tur att mitten är tjock...) Slutet är inte direkt dåligt, men sämre. Jag avundas författaren för hennes talang och är absolut kär i omslaget! Både det jag har (det första) och det på tredje bilden. Betyget jag ger The Diviners är därför en stark fyra eftersom den är väldigt, väldigt bra (både skriven, karaktärer och handling), men har några få små besvikelser också. En absolut läsvärd bok! Eller nej, ett absolut måste!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar